Connect with us

Portada

Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro

Publicado

en

Por Luis Montes de Oca

Noticias

Como salidas de un crisol en ebullición, las historias van cobrando forma, se amoldan al momento, se vuelven a vivir en e recuerdo, se anega la mirada, pero gana el rostro adusto, el control de las emociones y se evita a toda costa, aceptar, reconocer, que duele la experiencia, el haber perdido todo, el estar lesionado por la misma policía o haber sido víctima de la violencia.

Estamos en el Hogar de Transición Cambiando Vidas, un programa emprendido por el presidente municipal de Querétaro, Luis Nava y su señora esposa Arahí Domínguez, presidenta del Sistema DIF Municipal, un espacio limpio, donde antes estuvieron algunas instalaciones del DIF estatal, en Av. Universidad, casi esquina con Tecnológico.

Los hombres nos ven intrigados, Juan  Reyes barre y trapea el área de comedor, otros han salido a trabajar y otros más se apegan a diversas tareas.

Juan Reyes tiene una historia  que va de la hiel a la miel y a la hiel y sigue firme en su propósito por salir adelante.

Él llego al Hogar buscando una torta para comer, con el estómago vacío y fue acogido y lo han apoyado con un techo, un lugar para dormir y alimentos, además de asesoría psicológica.

Nos comenta que siendo de Coatzacoalcos, Veracruz, decidió emigrar a Estados Unidos y ahí aprendió a trabajar, se esmeraba en sus tareas para ahorrar, y buscó la forma de capacitarse, convirtiéndose en Chef, con varias especialidades.

El jarocho se afanó para salir adelante y logró tener un negocio propio en Anaheim, se casó con una mujer estadunidense y procrearon un hijo. Habían pasado trece años desde su llegada y la vida le sonreía, pero llegó Donald Trump y lo deportaron, ya no le renovaron sus permisos, su esposa no lo siguió y cuando quería llegar a la Ciudad de México, para conseguir un trabajo, fue asaltado afuera de la Terminal de León, Guanajuato, despojado de lo poco que le quedaba.

Su boleto era hasta Querétaro y así se vino, ya sin nada, pero “cuando todo camino parece cerrarse, aparece Querétaro”, aquí las autoridades trabajan por la gente, el alcalde Luis Nava, nos ayuda con lo básico, tenemos un lugar, alimento, nos ayudan a conseguir empleo, a tener confianza en nosotros.

Juan Reyes pernoctaba en las calles, ahora cuenta con lo indispensable, trabaja como guardia de Seguridad 24 x 24 horas en el Hospital Los Ángeles.

Sin embargo, Juan Reyes sigue luchando por regresar a lo que le gusta, por volver a cocinar, a su trabajo de Chef titulado, especializado en comida americana, mexicana e italiana, capacitado para atender y servir banquetes.

Finalmente preguntamos a Juan si quería regresar a Estados Unidos o a su tierra natal y fue claro: “me quiero quedar a vivir en Querétaro, aquí hay seguridad, buen clima y trabajo. Las autoridades si ven por su gente, por eso me quiero quedar.

Miguel Ángel

El Hogar de Transición Cambiando Vidas, tiene a unas 20 personas instaladas, entre ellos dos mujeres; las edades de los inquilinos van de los 26 a los 60, cuyo tiempo de permanencia es de tres a seis semanas; Miguel Ángel tiene 59 años, la luz le afecta y necesita lentes anti reflejantes  que sean graduados y comenta que ya está próximo a hacerse los estudios y mandar a hacer sus lentes. Miguel Ángel también se desarrolla temporalmente como guardia por turnos de 12  horas en Chedraui.

Miguel Ángel también quiere concluir su primaria, por medio del INEA, que tiene un módulo en el Hogar Cambiando Vidas.

Siendo de Silao, Guanajuato, asevera que aquí se les da un trato con dignidad y aunque está separado y tiene cuatro hijos, no tiene pensado retomar la vida matrimonial, pero dice estar contento por eso desde las siete de la mañana ya desarrollan actividades, desayunan a las ocho y de ahí se van a trabajar, aunque por estos días no lo está haciendo, porque también es  hipertenso y está en atención psicológica.

Finalmente agradece al programa la oportunidad que les da para seguir adelante, con la gran ayuda que proporcionan el alcalde Luis Nava y su Señora Esposa Arahí.

Juan José

Juan José Ramiro Zúñiga, tiene 60 años y toda su vida ha sido comerciante, dulces y frituras y, luego de ser despojado del cuarto que le dejó su madre como herencia y al entrar en polémica con una media hermana, que finalmente se quedó con el estamento y cuida a su mamá, los sacó de ese domicilio, por lo que ahora trabaja de “viene viene” en Zaragoza y Nicolás Campa.

Juan José fue echado de su casa hace unos cinco meses, cuatro se la pasó durmiendo en las calles, ahí lo asaltaban, le quitaban el poco dinero que ganaba:

—¿Cómo llegaste aquí? —preguntamos.

—Llegaron el gobernador Mauricio Kuri y el presidente Municipal Luis Nava a entregar unas obras en la colonia El Carrizal, yo me quería acercar pero no me dejaban, en un descuido pude alcanzarlos y explicarles mi situación y me dieron esta oportunidad de poder tener un lugar limpio y seguro para dormir.

—¿Te sientes bien? —preguntamos ante sus muecas de dolor.

—Si, pero traigo una muela muy mal, me la tienen que sacar, yo creo que mientras me la sacan, ya no mascaré chicles ni palanquetas de cacahuate.

Juan José nos muestra un brazo, se aprecia una bola a la altura del codo. Nos dice que fue brutalidad policiaca de los elementos de la patrulla 1105, quienes hace unos dos años, lo golpearon y colgaron en una celda, me rompieron el brazo, luego me dieron un aparato y me lo robó un camillero, así que ahora estoy a la espera de que me puedan operar, para tener movilidad.

Finalmente, el responsable de este espacio Marco Rosales, conversó con Noticias, sobre la forma de operar, la cantidad de internos, de personal, de los programas y su efectividad.

Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro (4)
Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro (3)
Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro
Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro (4) Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro (3) Cuando todo camino parece cerrarse aparece Querétaro

Siguenos en Google News

Continue Reading
39 Comments

39 Comments

  1. tinyurl.com

    26 marzo, 2022 at 5:00 am

    Right now it appears like Expression Engine is the top blogging platform out there right now.
    (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  2. tinyurl.com

    26 marzo, 2022 at 6:15 pm

    An impressive share! I’ve just forwarded this
    onto a coworker who had been conducting a little research on this.
    And he in fact ordered me dinner due to the fact that I discovered it for him…
    lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this subject
    here on your internet site.

  3. tinyurl.com

    29 marzo, 2022 at 7:10 am

    Hi, after reading this amazing post i am as well glad to share
    my experience here with colleagues.

  4. cheap flights domestic

    2 abril, 2022 at 10:32 am

    Appreciating the commitment you put into your website and detailed information you offer.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed information. Fantastic read!

    I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  5. airlines tickets cheapest

    3 abril, 2022 at 1:34 am

    I have been exploring for a bit for any high-quality
    articles or blog posts in this sort of area .
    Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this web site.
    Studying this info So i’m glad to exhibit that I’ve an incredibly excellent
    uncanny feeling I discovered exactly what I needed.
    I such a lot certainly will make certain to do not disregard this site
    and give it a look on a constant basis.

  6. airfare prices

    3 abril, 2022 at 3:03 pm

    Asking questions are actually nice thing if you are not understanding anything entirely, except this paragraph provides fastidious understanding
    even.

  7. flight tickets

    4 abril, 2022 at 9:20 am

    Can you tell us more about this? I’d care to find out some additional information.

  8. flight booking

    5 abril, 2022 at 11:16 am

    Your way of explaining the whole thing in this paragraph is truly pleasant, every one be able to effortlessly
    be aware of it, Thanks a lot.

  9. the cheapest flights

    5 abril, 2022 at 7:35 pm

    This is my first time pay a visit at here and i am genuinely pleassant to read
    everthing at alone place.

  10. cheap airline ticket

    6 abril, 2022 at 12:19 pm

    I used to be able to find good info from your blog articles.

  11. gamefly

    7 abril, 2022 at 1:13 am

    Hello! I simply want to offer you a huge thumbs up for the excellent info you’ve got right here on this post.

    I’ll be coming back to your blog for more soon.

  12. gamefly

    10 abril, 2022 at 9:18 am

    Just want to say your article is as astounding. The clarity in your post is just great and i could
    assume you’re an expert on this subject.

    Fine with your permission let me to grab your feed to keep up to
    date with forthcoming post. Thanks a million and please
    keep up the enjoyable work.

  13. tinyurl.com

    9 mayo, 2022 at 11:14 pm

    With havin so much written content do you ever
    run into any problems of plagorism or copyright infringement?
    My blog has a lot of completely unique content I’ve either created myself or outsourced
    but it appears a lot of it is popping it up all over the internet without my authorization. Do you
    know any solutions to help stop content from being ripped off?

    I’d truly appreciate it.

  14. tinyurl.com

    16 mayo, 2022 at 4:29 am

    Hi there! I know this is kinda off topic nevertheless
    I’d figured I’d ask. Would you be interested in trading links or maybe guest writing a blog article or vice-versa?
    My website addresses a lot of the same topics as yours
    and I think we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to send me an email.
    I look forward to hearing from you! Fantastic blog by the way!

  15. bit.ly

    4 junio, 2022 at 3:49 am

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you
    hire someone to do it for you? Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and
    would like to find out where u got this from. thank you

  16. tinyurl.com

    5 junio, 2022 at 7:53 am

    Thanks very nice blog!

  17. tinyurl.com

    6 junio, 2022 at 1:34 am

    I think this is one of the most vital info for me.
    And i’m glad reading your article. But want to remark on some general things, The web site style is wonderful, the articles is really
    great : D. Good job, cheers

  18. http://tinyurl.com

    6 junio, 2022 at 2:32 am

    I’ve been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts in this sort of space .
    Exploring in Yahoo I eventually stumbled upon this site.

    Studying this info So i’m satisfied to show that I’ve a
    very excellent uncanny feeling I discovered just what I needed.
    I such a lot no doubt will make certain to do not disregard this web site and give
    it a glance regularly.

  19. bit.ly

    7 junio, 2022 at 6:13 pm

    Amazing blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?

    A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog
    jump out. Please let me know where you got your design. Cheers

  20. tinyurl.com

    8 junio, 2022 at 3:20 pm

    Hi there are using WordPress for your site platform?
    I’m new to the blog world but I’m trying to get
    started and create my own. Do you need any html coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  21. http://bit.ly

    11 junio, 2022 at 12:03 pm

    Truly when someone doesn’t know afterward its up to other visitors that they will assist, so here it happens.

  22. tinyurl.com

    12 junio, 2022 at 1:25 am

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I’ll bookmark your blog and check again here regularly.

    I’m quite sure I’ll learn plenty of new stuff right here!
    Good luck for the next!

  23. tinyurl.com

    14 junio, 2022 at 3:41 am

    Hmm it looks like your website ate my first comment (it was super long) so
    I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.

    I too am an aspiring blog writer but I’m still new to the whole thing.
    Do you have any points for first-time blog writers?
    I’d genuinely appreciate it.

  24. tinyurl.com

    6 julio, 2022 at 8:57 pm

    Hey there! I know this is kinda off topic but I’d figured I’d ask.
    Would you be interested in trading links or maybe guest
    writing a blog article or vice-versa? My
    site discusses a lot of the same topics as yours and I
    feel we could greatly benefit from each other. If you are
    interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you!

    Terrific blog by the way!

  25. http://tinyurl.com

    11 julio, 2022 at 3:34 am

    Wonderful article! We will be linking to this particularly great post on our website.
    Keep up the great writing.

  26. http://tinyurl.com/2hso9eao

    11 julio, 2022 at 4:31 pm

    Hey! Do you know if they make any plugins to help with Search Engine Optimization? I’m trying to get my
    blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good results.
    If you know of any please share. Thanks!

  27. http://tinyurl.com/2oynwnk3

    15 julio, 2022 at 4:43 am

    Fantastic site. A lot of helpful info here.
    I am sending it to some friends ans also sharing in delicious.
    And obviously, thanks to your sweat!

  28. http://tinyurl.com/284vjyvx

    26 julio, 2022 at 8:31 am

    great issues altogether, you simply received a emblem new reader.
    What would you recommend about your post that you simply made some days
    in the past? Any positive?

  29. ‏amazfit bip s

    27 julio, 2022 at 6:39 am

    Major thankies for the blog article.Really thank you! Keep writing.

  30. tinyurl.com

    27 julio, 2022 at 4:15 pm

    Howdy just wanted to give you a quick heads up.
    The text in your post seem to be running off the screen in Firefox.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with
    internet browser compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The style and design look great though! Hope you get the issue solved
    soon. Cheers

  31. http://tinyurl.com/2yfukc97

    1 agosto, 2022 at 8:27 am

    Hi there, just wanted to tell you, I loved this article.
    It was helpful. Keep on posting!

  32. http://tinyurl.com/22wd4do6

    2 agosto, 2022 at 10:50 pm

    Excellent post. I was checking continuously this weblog and I’m inspired!
    Very useful information specifically the final section 🙂 I
    deal with such info a lot. I was looking for this particular info for
    a long time. Thank you and best of luck.

  33. datavaluetalk.com

    7 agosto, 2022 at 1:15 pm

    Pretty part of content. I simply stumbled upon your web site and
    in accession capital to claim that I acquire actually loved account your blog
    posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I success you get entry to constantly
    quickly.

  34. http://tinyurl.com/2qsbvpba

    8 agosto, 2022 at 7:42 pm

    I every time emailed this blog post page to all my associates, for the reason that
    if like to read it after that my friends will too.

  35. tinyurl.com

    9 agosto, 2022 at 8:45 am

    Hello, I enjoy reading through your post. I like to write a little comment to support you.

  36. http://tinyurl.com

    9 agosto, 2022 at 11:39 pm

    My partner and I stumbled over here different page and thought I might check things out.
    I like what I see so i am just following you. Look forward to exploring your web page again.

  37. coupon

    11 agosto, 2022 at 6:43 am

    Helpful information. Fortunate me I found your website by accident, and I’m stunned why this accident
    did not took place earlier! I bookmarked it.

    Also visit my web site … coupon

  38. http://tinyurl.com

    13 agosto, 2022 at 4:15 pm

    I know this website offers quality depending articles or reviews and
    other data, is there any other site which presents these data in quality?

  39. http://tinyurl.com/2mn87288

    13 agosto, 2022 at 10:45 pm

    Informative article, just what I needed.